پیوند ها
مشخصات محصول: تعداد صفحات: 22؛ نوع فونت: Lotus؛ اندازۀ فونت: 12؛ فاصلۀ خطوط: 1؛ فرمت: PDF؛ تعداد منابع: 69 (فارسی: 4؛ انگلیسی: 65)
فهرست:
زیبایی (1)/ دیدگاه روانشناسی، روانشناسی اجتماعی و جامعه شناسی دربارۀ زیبایی (2)/ ایده آلهای زیبایی (6)/ دیدگاه روانشناسی، روانشناسی اجتماعی و جامعه شناسی دربارۀ جذابیت فیزیکی (8)/ ظاهر به عنوان شاخص عضویت گروهی (13)/ دیدگاه زیست شناسی اجتماعی (13)/ دیدگاه اجتماعی فرهنگی (14)/ منابع فارسی (18)/ منابع انگلیسی (18 تا 22)
زیبایی چیست؟
زیبایی وعدۀ شادمانی است. (گاتاریو، 2013: 1؛ به نقل از ادموند بورک)
زیبایی. قدرتی که با آن یک زن، عاشق را شیفتۀ خود میسازد، و شوهر را مرعوب می کند. (بروکس، 2013: 11؛ به نقل از آمبروز بیرس، 1958: 14)
فضیلت چیزی جز زیبایی باطنی؛ و زیبایی چیزی جز فضیلت ظاهری نیست. (متزنر، 2012: 2؛ به نقل از فرانسیس بیکن)
تعریفی روشن از زیبایی کاری دشوار و تقریباً غیرممکن است (سالزبرگ و کریسلر، 1995: 1؛ زاکاس، 2005: 11؛ وَرشُوی، 2012: 14؛ بروکس، 2013: 11؛ چوتواک، 2013: 11)، چون گفته شده است، «زیبایی در چشم بیننده است». (زاکاس، 2005: 11) زیبایی را نمی توان سنجید چون مؤلفه های انتزاعی بسیاری دارد که می تواند طی زمان و بین فرهنگها تغییر کند. زیبایی یک قضاوت شخصی توسط دیگران است و می تواند تعریف بسیار متفاوتی در بین انسانها داشته باشد. (بروکس، 2013: 11) گفته می شود، زیبایی، ذهنی است. (چوتواک، 2013: 11)
در سال 1913، فرهنگ وبستر زیبایی را چنین تعریف کرد «ویژگیهای خوشایند چشم، گوش، هوش، حس زیباشناختی یا حس اخلاقی». (اِتکوف و دیگران، 2004: 4) در فرهنگ آکسفورد زیبایی چنین تعریف شده است: «ترکیبی از ویژگیها، مانند شکل، رنگ، یا فرم، که احساسات، به ویژه حس زیباشناختی، را ارضاء می کند». (ورشوی، 2012: 14)
اهمیت زیبایی ظاهراً از زمانی افزایش یافته است که زنان به آزادیهای فردی و حقوق اقتصادی ای دست یافته اند، که مادربزرگهای ما حتی خوابش را هم نمی دیدند. (سالزبرگ و کریسلر، 1995: 1)
علیرغم تمام توجهی که به مُد و ظاهر شده، وقتی سئوال می شود که در «جهان واقعی» زیبایی ظاهری مهمتر است یا زیبایی باطنی، بیش از نیمی از آمریکایی ها (60 درصد) هم عقیده اند که زیبایی باطنی برتر از زیبایی ظاهری است. تنها یک سوم (35 درصد) می گویند که زیبایی ظاهری مهمتر است. (پژوهش اِی. اِی. آر. پی، 2001: 3، 10)
واژۀ زیبایی همواره به بدن زنان اشاره می کند. (سالزبرگ و کریسلر، 1995: 1)زنان تلاشهای خاصی می کنند تا زیبایی ایده آلی را بدست آورند که مورد تأیید فرهنگ آنها در هر دورۀ معین است. (گلدمن، 2009: 9) وقتی زنان به شیوه هایی رفتار می کنند که معمولاً مردانه اند، دوست ندارند در مقایسه با مردانی که همین رفتار را دارند یا در مقایسه با زنانی که زنانه رفتار می کنند، شیوه های کلیشه ای سکس، از نظر اجتماعی خوشایند نباشند. (لی، 2015: 1000)یکی از نظریه های بسیار مطرح در روانشناسی فمینیستی نظریۀ نقش اجتماعی است. این نظریه استدلال می کند که مردان و زنان برحسب انتظاراتی که جامعه در خصوص رفتار متناسب با جنسیت آنها دارد، در وضعیتهای اجتماعی رفتار متفاوتی دارند. (وب، 2009: 16)
زیبایی عامل مؤثری در تمام حوزه های زندگی است: کودکان ترجیح می دهند با کودکان جذاب ارتباط داشته باشند و دست رد به سینۀ کودکان غیرجذاب بزنند. در ازدواج، افراد جذاب تر به عنوان شریک زندگی ترجیح داده می شوند. زنان جذاب تر در زندگی زناشویی خود مردان را مدیریت می کنند و بدین ترتیب وضع اقتصادی خودشان را بهبود می بخشند. در روابط بین فردی، افراد زیبا کمک و همکاری بیشتری از دیگران دریافت می کنند. عقاید افراد زیبا بیشتر مورد پذیرش قرار می گیرد، و افراد زیبا دقیق تر، باهوش تر، صمیمی تر و حساس تر در نظر گرفته می شوند، در دادگاه ها افراد زیبای متهم به جرائم جنایی بیش از افراد کمتر جذاب، شانس تبرئه شدن دارند. محکومانی که زیبا هستند حکم سَبُک تری [از سوی دادگاه] از محکومان کمتر جذاب دریافت می کنند. در بیمارستانها، اثبات شده است که بیماران زیبا از سوی کادر پزشکی مورد توجه و مراقبت بیشتری قرار می گیرند، بیماری آنها نیز بهتر تشخیص داده می شود. (کوئن، 2008: 2)
مبلغ واقعی 500,000 تومان 10% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 450,000 تومان