نظرسنجی سایت

تنوع کتابهای موجود بر روی سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 34
  • بازدید دیروز : 23
  • بازدید کل : 47745

پیوند ها

زمان و مکان در اندیشۀ دورکیم، مرتون و گیدنز/ گردآوری و ترجمه: حسن فتحی (کارشناس ارشد جامعه شناسی)


زمان و مکان در اندیشۀ دورکیم، مرتون و گیدنز/ گردآوری و ترجمه: حسن فتحی (کارشناس ارشد جامعه شناسی)

مشخصات محصول: تعداد صفحات: 24؛ نوع فونت: Lotus؛ اندازۀ فونت: 12؛ فاصلۀ خطوط: 1؛ فرمت: PDF؛ تعداد منابع: 14 (فارسی: 12- انگلیسی: 2).

خلاصه:

تمام مورخان جامعه­ شناسی هم­ عقیده ­اند که: دورکیم را می­ توان در جامعه­ شناسی مقوله­ های اندیشه صاحب اعتبار دانست. از این منظر، زمان توسط دورکیم طبقه­ بندی شد و بعدها توسط پیروانش (هوبرت، هالبواکس و گورویچ) توسعه یافت. دیدگاه­ هایی که با جامعه­ شناسی دورکیمی آغاز شد، مورد توجه بعضی از مورخان قرار گرفت.

دورکیم سعی کرد توضیحی جامعه ­شناسانه در باب منشأ مقوله ­های بنیادین فکر بشر و اشکال استدلال وی ارائه کند. به ­عنوان مثال، او استدلال می­ کرد که مقوله­ های زمان و مکان، و قوه و تناقض، از یک گروه به گروه دیگر، و در یک گروه نیز از یک زمان تا زمان دیگر، متفاوت ­اند.

دورکیم بر این عقیده بود که نخستین طبقه­ بندیهای زمانی و مکانی و نیز طبقه ­بندیهای دیگر ذهن، ریشه ­ای اجتماعی دارند و به سازمان اجتماعی مردم ابتدایی بسیار نزدیکند. نخستین «طبقه­ هایی» که ذهن انسان تصور کرده است، طبقه­ های مردم بودند و طبقه ­بندی اشیاء در جهان طبیعی، بسط همین طبقه­ بندیهای نخستین بوده است. همۀ جانوران و اشیاء طبیعی، به این یا آن تیره، طایفه و یا گروه مکانی و خویشاوندی تعلق دارند.

در اوایل قرن بیستم، امیل دورکیم، نظریه ­پرداز اجتماعی فرانسوی، و خواهرزاده ­اش مارسل موس، قابلیت بشر برای طبقه ­بندی را دنبالۀ طبیعت اجتماعی آدمی می­ دانستند: «چنین نیست که جامعه صرفاً مدلی بوده که تفکر مبتنی بر طبقه ­بندی از آن تبعیت کرده باشد، بلکه دسته­ بندیهای نظام طبقه ­بندی بازتاب همان دسته ­بندیهای خودِ جامعه بوده است. نخستین مقوله ­های منطقی مقوله­ های اجتماعی بوده و نخستین طبقه ­ها، طبقه ­های آدمیان».

دورکیم، باید اذعان داشت، تا همین مرحله از شهود محض پیش رفت. تا اینکه چندتن از همکاران جوان او ایدۀ زمان به­ عنوان یک واقعیت اجتماعی پَسینی را مطرح کردند. از میان آنها ایدۀ خواهرزادۀ دورکیم، مارسل موس، به نظریۀ دورکیم نزدیک ­تر بود، و «اِچ. هوبرت» اولین کسی بود که به ­طور جدی روی مسأله زمان تحقیق ­کرد.


مبلغ واقعی 100,000 تومان    20% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 80,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲ خرداد ۱۴۰۱               تعداد بازدید : 177

دیدگاه های کاربران (0)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما