نظرسنجی سایت

تنوع کتابهای موجود بر روی سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 20
  • بازدید دیروز : 4
  • بازدید کل : 47708

پیوند ها

نظریۀ مقایسۀ اجتماعی لئون فستینگر/ ترجمۀ حسن فتحی (کارشناس ارشد جامعه شناسی)


نظریۀ مقایسۀ اجتماعی لئون فستینگر/ ترجمۀ حسن فتحی (کارشناس ارشد جامعه شناسی)

مشخصات محصول: تعداد صفحات: 11؛ نوع فونت: Lotus؛ اندازۀ فونت: 12؛ فاصلۀ خطوط: 1؛ فرمت: PDF؛ تعداد منابع انگلیسی: 35

خلاصه: یکی از جامع ­ترینِ همۀ رفتارهای اجتماعی مستلزم مقایسۀ خود فرد با دیگران است. چه در آینه و چه در محیط اجتماعی، انسانها برای نشان دادن خودشان زمان و انرژی صرف می­ کنند. چارلز هورتن کولی (1902) در به کارگیری اصطلاح «خود آینه ­سان» به این تمایل اشاره کرد و فستینگر (1954) در نظریۀ مقایسۀ اجتماعی ­اش بر آن تأکید کرد. فستینگر استدلال کرد که بسیاری از جنبه­ های خود هستند که در آینه دیده نمی ­شوند. در بسیاری از موارد، اطلاعات مربوط به خود در واقعیت اجتماعی نشان داده می­ شود، که تنها با مقایسه با دیگران تعریف می ­شود. مقایسه­ ها، با وجود این، بی­ هدف انجام نمی­ شوند. (هوگ، 2001: 46)

مقایسه ­های اجتماعی نقش بسیار مهمی در شکل­ گیری خودارزشمندی، تصور بدنی و عزت نفس ایفا می­ کنند.این مقایسه­ ها هم شامل مقایسه ­هایی است که ما با ستارگان سینما و مدلها انجام می ­دهیم، و هم شامل ایده­ آلهایی است که از طریق همسالان ما اشاعه می ­یابند. افراد تمایل زیادی دارند که بسیاری از تصمیمات و قضاوتهایشان را براساس آنچه که در اطرافیانشان می­ بینند و نیز براساس آنچه که دیگران از نظر اجتماعی مقبول دانسته ­اند، پایه­ ریزی کنند. (کِلِین، 2013: 78-77)

نظریۀ مقایسۀ اجتماعی فستینگر به چگونگی نگرش افراد به خودشان مربوط می­ شود. این نظریه توضیح می­ دهد که افراد با نگریستن به کسانی که خودشان را همانند آنها تصور می­ کنند، عزت نفس خودشان را ارزیابی می­ کنند. این افراد اعضای نزدیک خانواده یا دوستان هستند، و بدین ­ترتیب خودشان را با آن فرد مقایسه می­ کنند تا مورد ارزیابی قرار گیرند. (گریگ، 2012: 21) در این نظریه، فستینگر 9 فرضیۀ مختلف را دربارۀ رفتار اجتماعی انسان و اینکه چگونه افکار بر گروه های اجتماعی تأثیر می­ گذارند، مطرح کرد. (بوچانان، 2015: 16-15)

محققان برای بررسی اینکه زنان چه برداشتی از خودشان دارند و عزت نفس آنها چه ارتباطی با مقایسه ­های شخصی با زنان دیگر دارد، از انواع پارادایمهای نظری استفاده کرده ­اند. نظریۀ مقایسۀ اجتماعی فستینگر (1954) رایج ­ترین نظریه ­ای است که مورد استفاده قرار گرفته است. (دیویس، 2013: 20) محققان با استفاده از این نظریه تلاش می­ کنند تا بین مصرف رسانه و نگرشها و رفتار ارتباط برقرار سازند. این مدل نشان می­ دهد که نشان دادن یک ایده ­آل فرهنگی در رسانه باعث می­ شود که فرد بکوشد تا از آن تقلید کند. (گروز، 2009: 13)

در نظریۀ مقایسۀ اجتماعی بر دو نوع اصلی مقایسۀ اجتماعی تأکید شده است: مقایسۀ اجتماعی نزولی و مقایسۀ اجتماعی صعودی. (فان فاندرن و کاینالی، 2012: 44؛ دیویس، 2013: 21؛ کوئن، 2014: 15؛ بوچانان، 2015: 16)

نظریۀ مقایسۀ اجتماعی دیدگاه مفیدی را مطرح می­ کند دربارۀ اینکه چگونه نگرشهای اجتماعی مربوط به وزن و درونی ­سازی لاغری ایده ­آل ممکن است به نارضایتی از بدن ربط داشته باشد. (فان فاندرن و کاینالی، 2012: 44)

نظریۀ مقایسۀ اجتماعی چارچوب مفیدی برای مطالعۀ مصرف لوازم آرایشی است و چارچوبی برای فهم شیوه ­های مختلف عملکرد روانشناختی فراهم می­ کند. (دیویس، 2013: 21)

فهرست: 

نظریۀ مقایسۀ اجتماعی (پیشینه و تعریف) (1)/ مقایسۀ اجتماعی نزولی و مقایسۀ اجتماعی صعودی (4)/ مقایسۀ اجتماعی نزولی (5)/ مقایسۀ اجتماعی صعودی (5)

 


مبلغ واقعی 500,000 تومان    10% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 450,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۳ خرداد ۱۴۰۱               تعداد بازدید : 120

دیدگاه های کاربران (0)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما