پیوند ها
مشخصات محصول: تعداد صفحات: 11؛ نوع فونت: Lotus؛ اندازۀ فونت: 12؛ فاصلۀ خطوط: 1؛ فرمت: PDF؛ تعداد منابع انگلیسی: 35
خلاصه: یکی از جامع ترینِ همۀ رفتارهای اجتماعی مستلزم مقایسۀ خود فرد با دیگران است. چه در آینه و چه در محیط اجتماعی، انسانها برای نشان دادن خودشان زمان و انرژی صرف می کنند. چارلز هورتن کولی (1902) در به کارگیری اصطلاح «خود آینه سان» به این تمایل اشاره کرد و فستینگر (1954) در نظریۀ مقایسۀ اجتماعی اش بر آن تأکید کرد. فستینگر استدلال کرد که بسیاری از جنبه های خود هستند که در آینه دیده نمی شوند. در بسیاری از موارد، اطلاعات مربوط به خود در واقعیت اجتماعی نشان داده می شود، که تنها با مقایسه با دیگران تعریف می شود. مقایسه ها، با وجود این، بی هدف انجام نمی شوند. (هوگ، 2001: 46)
مقایسه های اجتماعی نقش بسیار مهمی در شکل گیری خودارزشمندی، تصور بدنی و عزت نفس ایفا می کنند.این مقایسه ها هم شامل مقایسه هایی است که ما با ستارگان سینما و مدلها انجام می دهیم، و هم شامل ایده آلهایی است که از طریق همسالان ما اشاعه می یابند. افراد تمایل زیادی دارند که بسیاری از تصمیمات و قضاوتهایشان را براساس آنچه که در اطرافیانشان می بینند و نیز براساس آنچه که دیگران از نظر اجتماعی مقبول دانسته اند، پایه ریزی کنند. (کِلِین، 2013: 78-77)
نظریۀ مقایسۀ اجتماعی فستینگر به چگونگی نگرش افراد به خودشان مربوط می شود. این نظریه توضیح می دهد که افراد با نگریستن به کسانی که خودشان را همانند آنها تصور می کنند، عزت نفس خودشان را ارزیابی می کنند. این افراد اعضای نزدیک خانواده یا دوستان هستند، و بدین ترتیب خودشان را با آن فرد مقایسه می کنند تا مورد ارزیابی قرار گیرند. (گریگ، 2012: 21) در این نظریه، فستینگر 9 فرضیۀ مختلف را دربارۀ رفتار اجتماعی انسان و اینکه چگونه افکار بر گروه های اجتماعی تأثیر می گذارند، مطرح کرد. (بوچانان، 2015: 16-15)
محققان برای بررسی اینکه زنان چه برداشتی از خودشان دارند و عزت نفس آنها چه ارتباطی با مقایسه های شخصی با زنان دیگر دارد، از انواع پارادایمهای نظری استفاده کرده اند. نظریۀ مقایسۀ اجتماعی فستینگر (1954) رایج ترین نظریه ای است که مورد استفاده قرار گرفته است. (دیویس، 2013: 20) محققان با استفاده از این نظریه تلاش می کنند تا بین مصرف رسانه و نگرشها و رفتار ارتباط برقرار سازند. این مدل نشان می دهد که نشان دادن یک ایده آل فرهنگی در رسانه باعث می شود که فرد بکوشد تا از آن تقلید کند. (گروز، 2009: 13)
در نظریۀ مقایسۀ اجتماعی بر دو نوع اصلی مقایسۀ اجتماعی تأکید شده است: مقایسۀ اجتماعی نزولی و مقایسۀ اجتماعی صعودی. (فان فاندرن و کاینالی، 2012: 44؛ دیویس، 2013: 21؛ کوئن، 2014: 15؛ بوچانان، 2015: 16)
نظریۀ مقایسۀ اجتماعی دیدگاه مفیدی را مطرح می کند دربارۀ اینکه چگونه نگرشهای اجتماعی مربوط به وزن و درونی سازی لاغری ایده آل ممکن است به نارضایتی از بدن ربط داشته باشد. (فان فاندرن و کاینالی، 2012: 44)
نظریۀ مقایسۀ اجتماعی چارچوب مفیدی برای مطالعۀ مصرف لوازم آرایشی است و چارچوبی برای فهم شیوه های مختلف عملکرد روانشناختی فراهم می کند. (دیویس، 2013: 21)
فهرست:
نظریۀ مقایسۀ اجتماعی (پیشینه و تعریف) (1)/ مقایسۀ اجتماعی نزولی و مقایسۀ اجتماعی صعودی (4)/ مقایسۀ اجتماعی نزولی (5)/ مقایسۀ اجتماعی صعودی (5)
مبلغ واقعی 500,000 تومان 10% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 450,000 تومان