نظرسنجی سایت

تنوع کتابهای موجود بر روی سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 16
  • بازدید دیروز : 23
  • بازدید کل : 47727

پیوند ها

لوازم آرایشی: تاریخچه، تعریف ها، دیدگاه ها/ تألیف و ترجمۀ حسن فتحی (کارشناس ارشد جامعه شناسی)


لوازم آرایشی: تاریخچه، تعریف ها، دیدگاه ها/ تألیف و ترجمۀ حسن فتحی (کارشناس ارشد جامعه شناسی)

مشخصات محصول: تعداد صفحات: 21؛ نوع فونت: Lotus؛ اندازۀ فونت: 12؛ فاصلۀ خطوط: 1؛ فرمت: PDF؛ تعداد منابع: 56 (فارسی: 26؛ انگلیسی: 30)

فهرست:

تاریخچۀ استفاده از لوازم آرایشی (1)/ مصرف لوازم آرایشی در یونان و مصر باستان (2)/ زیبایی (3)/ آرایش (5)/ لوازم آرایشی (6)/ دیدگاه جامعه ­شناختی مصرف لوازم آرایشی (8)/ دیدگاه روانشناختی مصرف لوازم آرایشی (9)/ پژوهش ­های روانشناختی دربارۀ مصرف لوازم آرایشی (15)/ منابع فارسی (18)/ منابع انگلیسی (19 تا 21)

چکیده:

صنعت زیبایی هزاران سال قبل آغاز شد. (تاگا، 2012: 32) طی هزاران سال، مردان و به ویژه زنان با لوازم گوناگون چهره و بدنشان را آرایش می­ کرده ­اند. مصریان باستان از آرایش برای بهبود چشمها و از لوازم آرایشی دیگر برای آرایش صورتشان استفاده می­ کردند. استفاده از لوازم آرایشی بعدها توسط یونانیان، رومیان و اسرائیلی های باستان ادامه یافت. پُلی ­نزیها تا قرنها خالکوبی های ظریف را نشانۀ زیبایی می­ دانستند. سوراخ کننده ­های گوش، بینی، لب، زبان و بدن در عصر مدرن همگی از قدیمی­ ترین وسایل آرایش هستند. رسوم و رفتارهای قدیمی مانند استفاده از محصولات مراقبت از پوست، حالت ­دهنده­ های مو، زیورآلات، مُد، خوشبو کننده­ ها و حتی جراحی پلاستیک به صنعت زیبایی چند تریلیارد دلاری امروزه در سرتاسر جهان کمک می­ کند. اهداف بهبود زیبایی بدون شک چند­بعدی است: انتخاب بهترِ همسر، افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس، و نمایش ثروت یا موقعیت اجتماعی. (رافل و اِشتودینر، 2011: 1)

آرایش چهره و بدن یکی از قدیمی ­ترین، شایع­ ترین، و ماندگارترین رفتارهای انسان است. رنگیزه­ های نقاشی بیش از 75000 سال قبل که توسط باستان­ شناسان کشف شده است، نشان می­ دهد که انسانها قبل از پوشاندن بدنهایشان با لباس، خودشان را با رنگ نقاشی می­ کردند. در بین ­النهرین، ظروف رنگ برای آرایش چشمها، و روژ لب ها در مقبره­ های سومری نزدیک اور از 5000 سال قبل کشف شده است. (یابلونسکی، 2006) در سال 2004، دیرین­ شناسان گردن بندهایی در غارهای «بلامبوس» آفریقا کشف کردند که به نظر می ­رسد مربوط به 75000 سال قبل باشد. فسیل های 36000 سال قبل از میلاد نشان می ­دهند که مردان و زنان موها و گیسُوانِشان را می ­بافتند و فِر می ­زدند. 3000 سال قبل، زنان مصری از مرطوب کننده ­ها و عطرها؛ و مردان از وسایل ریش ­تراشی استفاده می ­کردند. (تاگا، 2012: 32)

استفاده از لوازم آرایشی، در حدود هزاران سال قبل، در مصر، یونان و روم باستان رواج داشت. (دیکمن، 2010: 8؛ کایونگ، 2012: 2، 20) کشفیات باستان شناسی نشان می­ دهد که، استفاده از لوازم آرایشی از 4000 سال قبل از میلاد مسیح در مصر باستان رواج داشت. (نارنگ، 2013: 915) مصنوعات کشف شده در آرامگاه­ های مصری نشان می­ دهد که مصریان آرایش می­ کردند. (کایونگ، 2012: 21)

زیبایی

میل به زیبایی بزرگترین دغدغۀ بشر در تمام اعصار در سراسر جهان و زیبا بودن مسأله ­ای مهم برای زنان بوده است. لوازم آرایشی رابطۀ بسیار نزدیکی با زیبایی دارد. زیرا آرایش به عنوان یک روش مهم برای نمایاندن زیبایی زنان همانند لباس و لوازم دیگر مورد توجه بوده­ است. (کایونگ، 2012: 2) بسیاری از زنانی که از لوازم آرایشی استفاده می­ کنند، آن را همانند جزئی از لباس مهم تلقی می­ کنند. (لِسلی ­کلر، 2006: 5) همانند لباس پوشیدن، آرایش کردن نه­ تنها زنان را آراسته و خوش ­قیافه نشان می­ دهد، بلکه موجب می ­شود آنها با شغلی که دارند نیز تعامل موفقی برقرار سازند. (کایونگ، 2012: 4)

استفاده از لوازم آرایشی بخش مهم و لاینفکی از زندگی روزمرۀ زنان است. (ینو، 2011: 6، 7؛ کایونگ، 2012: 3؛ نارنگ، 2013: 915؛ مانووا و دیگران، 2013: 2779) امروزه اکثر زنان فعالیتهای روزمره ­شان را با آرایش کردن آغاز می­ کنند. زنان برای پنهان ساختن یا رفع معایبی مانند لکه ­ها یا لک های ناجور از لوازم آرایشی استفاده می­ کنند. (کایونگ، 2012: 3)

تعریف لوازم آرایشی:

فرهنگ انگلیسی آکسفورد لوازم آرایشی را چنین تعریف می­ کند: «لوازم آرایشی مرتبط با درمان یا محصولاتی است که با هدف بهبود ظاهر شخص مورد استفاده قرار می­ گیرند». (اوکلی، 2009: 10) ادارۀ غذا و داروی ایالات متحده وابسته به دپارتمان خدمات بهداشتی و انسانی ایالات متحده، لوازم آرایشی را برحسب استفاده ­ای که از آن می ­شود، تعریف می­ کند. لوازم آرایشی موادی هستند که به منظور مالیدن، ریختن، افشاندن و اِسپری کردن روی بدن مورد استفاده قرار می­ گیرند. در غیر این صورت، برای پاک کردن، زیباسازی، افزایش جذابیت یا تغییردادن ظاهر (بدون تأثیر بر اندامهای بدن انسان) مورد استفاده قرار می­ گیرند. (سلیم ­خریم، 2011: 123؛ هایمانوت و دیگران، 2013: 997؛ شیمپی و سینها، 2012: 5)

لوازم آرایشی شامل طیف وسیعی از محصولات می ­شوند از جمله دستمال ­کاغذی، دستمال ­توالت، تامپونها، شامپو،صابون، دهان­ شویه، مسواک، خمیردندان، خمیرریش، تیغ ریش ­تراشی، موبَرها، ادوکلن، عطرها، دئودورانتها، لوسیونها (کرمهای مایع)، کرمهای محافظت ­کنندۀ پوست، مرطوب­ کننده، پنهان­­­ کننده، روشن­ کننده، کرم چشم، کرم ضد آفتاب، کرم ضد پیری، کرم برنزه، کرم­ پودر، پودر صورت، مرطوب­ کننده­ های صورت، محلول های پاک­ کنندۀ صورت، پاک­ کننده ­های آرایش صورت، تورق­ سازهای صورت، ماسک صورت، اِسپری صورت، اِسپری بدن، ژل و اِسپری مو، رنگ­ مو، فر مو، لوازم آرایشی لب (روژگونه، روژ لب، برق لب، خط لب، مداد لب، رنگ لب و...)، لوازم آرایشی چشم (لنزهای رنگی، سُرمه، خط چشم، مداد چشم، سایۀ چشم، ریمل و...)، لوازم آرایشی ناخن (لاک ناخُن، رنگ ناخُن، روکش ناخُن، جلادهندۀ ناخُن، سوهان ناخُن، پاک­کنندۀ ناخُن و مراقبت از ناخُن)، محصولات درمان آکنه و دیگر انواع محصولات. (نیک­ داودی، 2013: 16، 22، 24؛ مونگخم و سوراکیاتپینیو، 2010: 11؛ کایونگ، 2012: 103)

 


مبلغ واقعی 500,000 تومان    10% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 450,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۶ خرداد ۱۴۰۱               تعداد بازدید : 132

دیدگاه های کاربران (0)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما